Muziekvideo Novo Amor van filmmaker Sil van der Woerd, wiens 'why' we bestudeerden in de werksessie

Op uitnodiging van UP lift kwam Jessica de Jaeger al haar kennis en kunde op het gebied van profilering delen met de Utrechtse makers. We bestudeerden de missies van social designers, filmmakers en creatieve studio's, ondervroegen elkaar vanuit onze eigen 'why' en zochten nieuwe woorden voor ieders profiel. Lees er meer over in deze kleine terugblik.

Als maker weet je vaak wel waar de artistieke kracht van je werk zit, maar om opdrachtgevers, fondsen of partners te verleiden om met je in zee te gaan, heb je meer nodig. Het is belangrijk om helder en begrijpelijk te vertellen wat je drijft, waarom je doet wat je doet en wat jouw werk uniek maakt. Op die manier kun je anderen overtuigen om samen op te trekken en om je werk te ondersteunen. 

Op uitnodiging van UP lift kwam Jessica de Jaeger dan ook al haar kennis en kunde op het gebied van profilering delen met de Utrechtse makers. Jessica  begeleidt culturele ondernemers op artistiek, zakelijk en/of persoonlijk vlak. Dit doet zij onder andere bij ArtEZ University of the Arts, Cultuur Academy, De Metselarij en Cultuur+Ondernemen. In haar workshop onderzochten we de waarde van elke aanwezige maker en hebben we die omgezet in een pakkende omschrijving per maker of gezelschap die meteen duidelijk maakt wie jij bent en wat jij of jullie doen.

Spiegel
Dit keer werden we ontvangen in de Stadsschouwburg Utrecht. Net als eerdere keren startten we met een voorstelrondje, zodat ook alle deelnemers te weten kwamen met wie ze aan tafel zaten en met wie ze samen gingen werken deze avond. Al vrij snel kregen we een spiegel voorgehouden. Aha… de workshop was kennelijk al begonnen!
Iedereen heeft in het voorstelrondje wel verteld wat ze doen. Alleen heeft niemand iets verteld over wáárom ze doen wat ze doen en hoe ze dit doen.

We bestudeerden hoe inspirerende social designers, filmmakers en creatieve studio’s hun waarom formuleerden. In tweetallen zijn de deelnemers elkaar gaan interviewen over ieders waarom. Allereerst gingen ze aan de slag met de vragen: waar geloof jij in? Wat is jouw missie? Na 10 minuten konden de eerste resultaten gedeeld worden. Vervolgens interviewde je een ander persoon over hoe je werkt. Toen deze resultaten werden gedeeld, werd het beeld steeds helderder met wie we in deze ruimte zaten.

Magische combi
We kregen een heerlijke maaltijd van restaurant Zindering geserveerd. Na deze smakelijke onderbreking ging de groep aan de slag met de volgende oefening, waarin gezocht werd naar de magische combinatie van 3 factoren. Het ging erom de overlap te vinden in de antwoorden op onderstaande vragen:

  • Waar word je zeer gepassioneerd van?
  • Waarin ben jij de allerbeste?
  • Waar kan je geld mee verdienen?

De woorden die in het overlappend deel voorkwamen, konden we inzetten om onze waarom en hoe specifieker te kunnen formuleren. Het helpt om te formuleren waarom jij uniek bent in hetgeen dat je doet. Hierbij konden we ook elkaar heel goed helpen nieuwe woorden te vinden, omdat we inmiddels een sterk beeld hadden gekregen van iedereen in de ruimte.

Ter afsluiting mocht iedereen zich nogmaals voorstellen, alsof we elkaar nog nooit gesproken hadden. Wat een verschil met de start! In slechts vier uur tijd heeft iedereen grote stappen gezet en weten de deelnemers hoe ze hiermee verder kunnen. Dank Jessica voor de wijze lessen en graag tot een volgende keer!

Docent

Jessica de Jaeger

Jessica de Jaeger begeleidt cultureel ondernemers op artistiek, zakelijk en/of persoonlijk vlak. Dit doet zij o.a. bij ArtEZ University of the Arts, Cultuur Academy en Cultuur+Ondernemen. Na jarenlang zelf als zakelijk en artistiek leider te hebben gewerkt voor o.a. het Latin American Film Festival, Jens van Daele’s Burning Bridges en InDifferent, heeft ze zich bijgeschoold tot coach aan het Europees Instituut.