Weet jij nog niet zo goed hoe je jouw voorstelling kan verkopen en wat je hiervoor allemaal nodig hebt? Wat zijn do’s and don’t’s? Lees een kleine terugblik op onze werksessie over verkoop en strategie.
Op een regenachtige maandagavond kwam een zestal makers samen in de kleine zaal van Theater Kikker. De natte pakken werden aan de kapstok gehangen waarna ze al snel openlijk deelden tegen welke problemen in de verkoop van voorstellingen ze aanliepen. De meesten werden al vrij ‘organisch’ en mondjesmaat geboekt na het spelen van hun werk op festivals als Noorderzon of Delft Fringe Festival, maar hoe stuur je nou zelf strategisch in je verkoop? Wat zijn do’s and don’t’s?
Programmalijnen
Welkome praktische tips in het benaderen van theaters met je aanbod kwamen van Tomy Huijbregts, junior programmeur bij Theater Kikker en Stadsschouwburg Utrecht. Zoals uitzoeken welke programmeur waar werkt, en de mail te richten aan deze naam. Maak jouw vraag vooral zo concreet mogelijk. Ook is het handig te bekijken wat het theater nog meer programmeert, zodat je goed kunt nagaan of jouw voorstelling hier wel past. Denk aan Kikker Experimenteert, de programmalijn waar startende makers zich kunnen presenteren, of The future is now voor jong talent in de schouwburg. Als een voorstelling niet bij het theater past, weet dan dat programmeurs graag meedenken in waar je werk wel zou kunnen staan.
Portfolio
De tips van communicatieman en talentontwikkelaar Dirk Verhoeven richtten zich vervolgens op het materiaal dat je meestuurt. Maak beknopte pr-teksten met quotes om een programmeur in een oogopslag er doorheen te kunnen loodsen, met in opsomming of icoontjes kort de praktische punten als het benodigd speelvlak, aantal performers, de speelperiode en tijdsduur van de voorstelling. De stapel mails die diegene krijgt is namelijk hoog. Als in schrijven je kracht niet ligt, trek vooral een tweede paar ogen aan, marketeers of creative writers, denk ook aan al het schrijftalent dat van de HKU Writing for Performance afkomt. Do it like the models in the fashion industry do: neem een portfoliomapje met je aanbod mee, mocht het tot een koffiedate met de programmeur komen, dan heb je een tastbaar iets als fysieke herinnering om achter te laten op het programmeursbureau.
Na een smakelijke Indiase maaltijd vervolgden we de werksessie. De makers gingen na de bakken tips en curry zelf aan de slag met onder meer het bijstellen van mails aan programmeurs, het werken aan hun portfolio en het verzamelen van relevante en te benaderen contacten. Met volle hoofden, planningen en magen rolde iedereen vervolgens weer naar buiten.